Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 mil Kč bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
Vizualizace haly
Průjezdná dvoukolejná hala
Stavbu zajistí společnost „Hala HB“, která sdružuje společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., a TSS GRADE, a.s., nová hala by měla být dokončena a předána na jaře roku 2026. Průjezdná dvoukolejná hala pro údržbu vlaků bude mít celkovou délku 67 metrů. Bude vybavena mostovým dvounosníkovým jeřábem
s nosností až 12,5 tuny, obslužnými kanály, prohlížecími lávkami pro snadný přístup na střechu vlakové soupravy a vizuální kontrolu celého vlaku. Nedílnou součástí vybavení haly budou i elektromechanické patkové zvedáky, které budou určeny pro zvedání kolejových vozidel, nebo také zařízení pro odsávání výfukových spalin. V boční přístavbě haly se bude nalézat například zázemí pro zaměstnance nebo skladový prostor.
Servis pro Vysočinu i Pardubice
„Havlíčkův Brod představuje důležitý bod na mapě opravárenství Českých drah. Servisujeme zde především regionální vlaky hned pro dva kraje – Pardubický a Kraj Vysočina. Právě do těchto dvou krajů jsme v uplynulém období doručily nové moderní regionální vlaky v podobě elektrických RegioPanterů a motorových RegioFoxů. Pro servis těchto vlaků bude nová hala přednostně určena,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Noý směr v opravárenství u ČD
„Dnešní zahájení stavby opravárenské haly v Havlíčkově Brodě je dalším krokem v plnění naší nové strategie opravárenství ČD. Do rozvoje našeho servisního zázemí v následujících 7 letech investujeme přes 12 miliard korun, které zamíří nejen do výstavby nových hal a modernizací těch stávajících, ale také třeba do nových myček, moderního strojního zařízení, včetně podúrovňových kolových soustruhů nebo zařízení nedestrukční defektoskopie. To vše, spolu s další digitalizací celého procesu údržby, nám umožní udržovat nové vlaky ve špičkové kondici,“ doplňuje místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
H. Brod jako klíčový železniční uzel
„Výstavba nové opravárenské haly Českých drah je dalším potvrzením významné role Havlíčkova Brodu jako klíčového dopravního uzlu na železniční síti. Tento projekt přispěje k efektivnějšímu provozu železniční dopravy nejen v našem regionu, ale i v celé republice. Je to důležitý krok, který posílí naši pozici v rámci dopravní infrastruktury,“ uvedl Zbyněk Stejskal, starosta města Havlíčkův Brod.
„Havlíčkův Brod je důležitým železničním uzlem, a to díky novým investicím, které přispívají ke zvyšování efektivnosti, kvality a bezpečnosti kolejové dopravy. Tím se zvyšuje kvalita života obyvatel tohoto města. Jsme patrioty Havlíčkova Brodu, máme tu jako společnost sídlo, a proto nás těší, že se nám podařilo získat a realizovat tuto zakázku. Společnost Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod působí na
stavebním trhu 30 let a společnost TSS GRADE již téměř 25 let. Jsme stavební firmy se silnou historií a mnohaletými zkušenostmi ve výstavbě a rekonstrukci dopravních, inženýrských a pozemních staveb. Realizovanými projekty jsme dokázali, že patříme ke spolehlivým partnerům. Jménem společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod bych rád poděkoval za možnost realizovat moderní opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě a podílet se tak na zlepšení zázemí údržby vozového parku Českých drah,“ uvedl předseda představenstva a ředitel společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., Petr Suchý a vedoucí obchodního oddělení společnosti TSS GRADE, a.s., Petr Heiland dodává: „Za společnost TSS GRADE, a.s., bych také rád poděkoval za důvěru investora v naše konsorcium, které vybuduje zde na Vysočině nové opravárenské centrum a tím umožní zvýšit komfort při servisu a opravách nových moderních regionálních vlaků.“
Vloni myčka
Z depa v Havlíčkově Brodě jsou obsluhovány spoje v celém Kraji Vysočina a také v sousedních regionech, např. v Pardubickém, Středočeském nebo v Jihomoravském kraji. Téměř pět desítek techniků se zde stará nejen o nové motorové jednotky řady 847 RegioFox, ale také o elektrické jednotky 650 RegioPanter, motorové jednotky 844 RegioShark nebo motorové vozy 841 RegioSpider.
V loňském roce také České dráhy v depu v Havlíčkově Brodě otevřely novou myčku kolejových vozidel.
Dnes zahájená stavba představuje již druhou, zbrusu novou servisní halu, kterou České dráhy letos začaly stavět. V květnu byla zahájena stavba haly ve Středisku údržby v Chebu, ve které budou servisovány regionální vlaky z Karlovarského kraje i dálkové soupravy, které České dráhy provozují na západě Čech.