Dvouvozový RegioPanter řady 650.2 („druhá generace“). Foto ČD

Na jihu Čech už mají všechny RegioPantery

Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je úspěšně dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly a do provozu uvedly jednotku číslo 650.246, čímž došlo k završení dodávky posledních pěti jihočeských Panterů druhé generace. Jihočeská flotila elektrických regionálních vlaků národního dopravce tak nyní zahrnuje celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři obdobné jednotky z první série.

„Jsem rád, že dvouvozové RegioPantery pro Jihočeský kraj nám výrobce dodal ve stanoveném termínu a my jsme je mohli obratem nasadit do provozu. Díky tomu, že nyní máme v kraji celkem 19 Panterů první i druhé generace, jsme schopni zajistit kompletní regionální dopravu na elektrizovaných tratích, kde objednává vlaky kraj, moderními a spolehlivými jednotkami, které cestujícím nabízejí pohodlí
bez kompromisu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Obnovu vozidlového parku v Jihočeském kraji zahájily České dráhy již v polovině roku 2012, kdy postupně začaly přebírat od výrobce a následně nasazovat do provozu čtyři dvouvozové elektrické jednotky řady 650 RegioPanter 1. generace. Mnohem rozsáhlejší proměnou pak prošla vozba v elektrické trakci během první
poloviny roku 2022, kdy výrobce Škoda Group dodal Českým drahám dalších deset nových RegioPanterů 2. generace (řada 650.2).

Nyní, po dokončení třetí a finální fáze modernizace vozidlového parku pro elektrizované tratě, která spočívá v nasazení další pětice RegioPanterů druhé generace, se cestující s RegioPantery svezou na tratích České Budějovice – Strakonice, České Budějovice – Písek, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec, České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor, České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno nad Vltavou.

Výhody elektrických jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve 2. třídě;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;
  • dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Dvouvozový RegioPanter řady 650.2 („druhá generace“)

  • kapacita 140 míst k sezení
  • délka 52,9 metrů
  • hmotnost 105 tun
  • max. rychlost 160 km/h
  • výkon 1 360 kW
  • napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
  • počet motorů – 4
  • počet podvozků – 4
  • počet dveří – 8
  • Konečný počet jednotek v kraji – 15