Lokomotiva Bardotka

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní
lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.


Jízdy historických vlaků mezi Břeclaví a Lednicí na jižní Moravě pokračují tuto sobotu jízdnou parního vlaku. Tentokrát ale souprava nebude vyjíždět z Břeclavi, ale zájemci se mohou na nostalgickou jízdu vypravit zcela mimořádně z Olomouce a užít si nevšední zážitek z dlouhé projížďky napříč Moravou.


Z olomouckého hlavního nádraží historický expres vyjede v 6:51. V jeho čele pojede dieselová lokomotiva Bardotka. Přes zastávky v Přerově, Hulíně, Otrokovicích, Starém Městě u Uherského Hradiště a Hodoníně dojede historický vlak do Břeclavi. Po příjezdu dojde k výměně lokomotivy a do Lednice už vlak potáhne parní lokomotiva Skaličák. Ta pak podnikne na trase Břeclav – Lednice celkem čtyři jízdy tam i zpět. Závěrečná jízda z Břeclavi do Olomouce proběhne v odpoledních hodinách opět s Bardotkou.


Více informací najdou zájemci na portálu Vlakem na výlet nebo na stránkách www.cdnostalgie.cz .


Parní lokomotiva Skaličak (433.001)

Tyto univerzální lokomotivy byly určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské
západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák (podle deponie ve Skalici nad Svitavou). Poslední byly zrušeny v roce 1980.

Dieselová lokomotiva Bardotka (751.004)

Výrazně tvarované čelo z laminátu dalo lokomotivám jméno „Bardotka“. Část lokomotiv s označením T 478.2 byla vyrobena pouze pro nákladní dopravu a parní generátor byl nahrazen betonovým balastem. V rámci změny systému označování hnacích vozidel k 1. 1. 1988 byly lokomotivy T 478.1 přeznačeny na řadu 751 a lokomotivy T 478.2 na řadu 752. Některé stroje byly v 90. letech rekonstruovány pro elektrické vytápění vlaků a přeznačeny na řadu 749. Charakteristický zvuk motoru k nám jezdí obdivovat nadšenci z celého světa.