Všechny elektrické a více jak 85 % motorových vlaků v kraji Vysočina je zajištěno moderními soupravami. Představen byl RegioFox.
Díky tomu z větší části už jen nízkopodlažní vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy tak dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu.
V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v počtu 9 kusů. Dalších 7 souprav RegioFox zajíždí na Vysočinu ze soisedního Pardubického kraje.
Jednotku RegioFox si mohla veřejnost podrobně prohlédnout v pátek 6. září 2024 při Dnu dopravy, který se konal v Havlíčkově Brodě.
„Kraj Vysočina dlouhodobě usiluje o zlepšení veřejné dopravy. V tomto směru jsme velice aktivní v oblastech konstrukce jízdních řádů, zavedení tarifu IDS VDV a neposlední řadě i v potřebě nasazovat nová vozidla, která zajišťují jednotlivé spoje. Proto jsem velmi rád, že cestující už mohou naplno využívat 15 nových jednotek, které na základě smlouvy s dopravcem ČD kraj objednal. Samozřejmě nechceme a nebudeme v rozvoji veřejné dopravy polevovat. Už nyní připravujeme podmínky pro zajištění drážní dopravy v Kraji Vysočina od roku 2030, kdy plánujeme nově nasadit na železniční síti v Kraji Vysočina jak nová elektrická vozidla, tak i vozidla elektrobateriová,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.
Tady je třeba zmínit, že v kraji Vysočina je 147 vlakových stanic. Z nichž jen 47 je elektrifikováno. Což je necelá třetina. Vysočina je tedy krajem jednokolejných ne-elektrifikovaných tratí. Jak jsem se dozvěděl, plánuje se i prostá elektrifikace tratí bez nějaké větší modernizace a to z Jihlavy přes Kostelec do Slavonic, a trať z Havlíčkova Brodu do Pardubic. Tuhle zejména pro nákladní dopravu.
„Letos dodané RegioFoxy doplňují naši již fungující zvířecí rodinu v podobě elektrických jednotek RegioPanter a menších motoráků RegioSpider původem z Německa. Když k tomu doplníme ještě vozy řady 814, tedy RegioNovy, znamená to, že už prakticky každý regionální vlak na tratích v objednávce kraje poskytuje důstojný přístup pro cestující na vozíku nebo osoby se sníženou pohyblivostí, což pokládám za opravdu důležitou pozitivní zprávu, protože moderní železnice má být přístupná všem bez rozdílu,“ uvádí Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Vysočina se stala jedním z průkopníků v dodávkách RegioFoxů, kdy jsme všech devět nových vlaků na tratě uvedli během jedenácti dnů v první polovině června. Lišky, jak RegioFoxům u nás říkáme, nabízejí vše, co lze očekávat od moderního cestování vlakem. Mají klimatizované prostory, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, která usnadní připojení na internet, ale také prostory pro kočárky, jízdní kola a další vybavení. I regionální vlak je tak možné proměnit v místo pro odpočinek nebo v pojízdnou kancelář,“ popisuje nové motorové jednotky od polského výrobce Pesa Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
České dráhy v roce 2023 uvedly na koleje v kraji 6 dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter, které jezdí na elektrifikovaných páteřních tratích mezi největšími městy regionu. Cestující se s nimi od loňského podzimu svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město a také na trati č. 230 z Havlíčkova Brodu přes Čáslav a Kutnou Horu do Kolína, čímž vznikla kapacitní linka propojující Vysočinu se Středočeským krajem.
Motorové RegioFoxy poskytují cestujícím své služby na trati z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic.
Foxy a Pantery na lokálních tratích doplňuje 13 jednotek RegioSpider, které také nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky, navíc díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809 / 810 nebo jednotky RegioNova. Tyto jednotky zakoupily České dráhy v Německu a využívají je na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích.