Skupina ČD v prvním pololetí 2024 hospodařila se ziskem téměř 700 mil Kč.
Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Ve stejném období vloni to ale bylo 987 mil. Kč. Takže letos pokles.
Meziročně došlo k nárůstu tržeb o více než 1 mld. Kč a EBITDA o více než 600 mil. Kč. Hlavní podíl na tom má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu cestujících, kterých bylo téměř 82 milionů. Kromě mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.
Služby národního dopravce využívá stále více cestujících, v prvním pololetí letošního roku jich s ČD cestovalo 81,6 milionu, což je o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku (loni 79,1). „U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Dnes a denně se tak potvrzuje, že modernizace
našeho vozidlového parku i služeb přivádí do vlaků stále více zákazníků, kteří nás volí jako dopravce jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních linkách. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Kromě mateřských Českých drah byly v prvním pololetí v zisku i všechny dceřiné společnosti a skupinové tržby meziročně narostly o více než 1 miliardu na 25,4 miliardy korun.
Průměrný přepočtený počet zaměstnanců je 21 532 osob. Což je mírný meziroční pokles.
Osobní doprava
Masivní modernizace vozidlového parku a vylepšování služeb přispělo k nárůstu zákazníků na vnitrostátních i mezinárodních linkách. Dařilo se především v oblasti mezinárodní přepravy, kde tržby vzrostly o 23 %. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více
vyhledávané. Přepravní výkon v prvním pololetí 2024 dosáhl 3 914 milionů osobokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 8,5 % (loni 3 609). Průměrná přepravní vzdálenost byla v 1. pololetí 48 kilometrů, což je meziročně o 2,4 kilometru více (loni 45,6). Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek, který činil 5 022 milionů korun, což představuje nárůst o 375 milionů (tj. 8 %).
Obsazenost vlaků vzrostla o 1,8 % na 28,9 %.
Rok 2024 je v historii Českých drah přelomový v oblasti obnovy a modernizace vlakové flotily. Jen v první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. „Nová vozidla jsou zárukou vysokého komfortu a spolehlivosti služeb Českých drah. Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinku v dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplňuje Michal Krapinec.
Nákladní doprava
V segmentu nákladní dopravy v tuzemsku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který je částečně nahrazován rostoucími výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo celkem 28,1 mil. tun zboží, ve stejném období loňského roku to bylo 30,9 mil. tun.
„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, resp. stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo,“ uvádí k výsledkům Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, a doplňuje: „Je zřejmé, že změna struktury přepravovaného zboží je trvalého charakteru a vede k poklesu objemu zboží přepravovaného po železnici v České republice. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme. Nejsme v tom sami, podobné situaci
čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude však nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu.“
Pololetní zpráva Skupiny ČD za rok 2024 je k dispozici na těchto stránkách.
Za použití dopravní cesty a přidělená kapacita dráhy zaplatili ČD v osobní dopravě Správě železnic 944 mil. Kč, v nákladní dopravě pak 301 mil.Kč.
Za elektrickou trakční energie zaplatili ČD v osobní dopravě Správě železnic 1 478 mil. Kč. V nákladní dopravě 410 mil Kč (vloni to bylo z stejné pololetí 432 mil. Kč).
Svaz dopravců
V návaznosti na informaci o pololetních výsledcích skupiny České dráhy – zejména růstu v osobní dopravě řekl Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia:
„Nasazování moderní železniční techniky našich dopravců a celkové zlepšování palubních služeb jsou hlavními faktory, které přispívají ke zvyšování atraktivity železniční dopravy“. Tato strategie se českým železničním dopravcům osvědčila již před covidem a osvědčuje se i v současnosti.“
Napsat komentář